تیبا پلاس چه تفاوت هایی با تیبا معمولی دارد؟


4 جولای 1401 در 8:33 ب.ظ.

تیبا پلاس به عنوان نسخه به روز شده تیبا معمولی عرضه شد. اما تفاوت تیبا آپشنال با تیبا معمولی چیست؟ در ادامه با مشخصات و امکانات این خودرو آشنا می شویم.

گروه خودروسازی سایپا تیبا را در آذرماه 1387 معرفی کرد. خودرویی که به عنوان نسخه پراید ارتقا پیدا کرد، روانه بازار شد و توانست نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند. بزرگترین خودروساز کشور نیز مدتی پیش تیبا پلاس را برای فروش بیشتر معرفی کرد که نسخه آپشن یا آپشن تیبا معمولی محسوب می شود.

تفاوت تیبا پلاس با تیبا معمولی

بخش طراحی

تیبا پلاس

تیبا پلاس یا آپشنال از نظر طراحی نسبت به نسخه معمولی تیبا تغییرات ظاهری زیادی نداشته است و از همان طراحی بدنه، سپر و چراغ استفاده می کند. البته طراحان توانستند با نوار کرومی در صندوق عقب، سپر دو رنگ، جلوپنجره کرومی، برچسب پلاس زیر آینه های جانبی و آینه های جانبی ساینا مانند آن را از نسخه معمولی متمایز کنند.

تیبا پلاس

کابین ساینا آپشنال مشابه تیبا SX با صندوق عقب است و تغییراتی که در این قسمت نسبت به قبلی انجام شده است شامل صفحه نمایش لمسی، کلید تنظیم برق در شیشه های عقب و آینه های جانبی می شود. در مجموع، تیبا پلاس از نظر طراحی تفاوت چندانی با نسخه معمولی خود ندارد و طراحان سایپا تنها به چند تغییر جزئی توجه کرده اند.

تجهیزات و امنیت

سطح امکانات مهم ترین تفاوت میان صندوق تیبا پلاس و تیبا پلاس اس ایکس محسوب می شود. در واقع سایپا با افزایش امکانات تیبا معمولی سعی در جذب مشتریان برای خرید این خودرو داشت. در همین راستا تیبا پلاس با نام تیبا آپشنال نیز در بازار شناخته می شود.

تیبا پلاس

از ویژگی های تیبا پلاس می توان به صندلی های عقب ایزوفیکس، شابلون صندوق عقب سه بعدی با زیرپایی سه بعدی، سیستم هشدار سرقت، تنظیم برقی شیشه عقب، شیشه عقب، روکش چرمی صندلی، تنظیم برقی آینه بغل، سنسور پارک عقب و صفحه نمایش دوربین عقب اشاره کرد.

البته این دو خودرو به طور مشترک از امکاناتی مانند تهویه مطبوع، قابلیت تنظیم زاویه چراغ های جلو، صندلی راننده با تنظیم ارتفاع، مه شکن جلو و عقب، ترمز ضد قفل ABS و 2 ایربگ برای سرنشینان جلو استفاده می کنند.

بخش فنی

تیبا پلاس

تیبا پلاس و تیبا معمولی کاهیر از نظر فنی در یک سطح هستند. بنابراین تیبا آپشنال به موتور 1.5 لیتری M15 4 سیلندر و 8 سوپاپ مجهز است که می تواند 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور تولید کند. یک گیربکس 5 سرعته دستی نیز وظیفه انتقال نیرو به چرخ های جلو را بر عهده دارد. از دیگر مشخصات این خودرو می توان به سیستم تعلیق مک فرسون، سیستم تعلیق میله پیچشی و فرمان هیدرولیک اشاره کرد.

جدول تیبا پلاس مشخصات فنی و معمولی

نوع موتور 4 سیلندر خطی M15
حجم موتور 1503 سیسی
حداکثر قدرت 87 اسب بخار
حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر
گیربکس دستی 5 سرعته
مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر در 100 کیلومتر
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 13 ثانیه
ظرفیت مخزن سوخت 41 لیتر
حداکثر سرعت، بیشینه سرعت 170 کیلومتر در ساعت

نتیجه

در شرایط فعلی بازار و قبل از ورود خودروهای وارداتی ارزان قیمت، تیبا پلاس و تیبا معمولی خودروهای ارزان قیمت نسبتا مناسبی برای مشتریان ایرانی محسوب می شوند. از ویژگی های مثبت خودروهای خانواده تیبا می توان به کیفیت رانندگی و قدرت فنی بهتر نسبت به پراید و همچنین هزینه نگهداری ارزان تر اشاره کرد. البته تیبا آپشنال به دلیل آپشن های بیشتری مانند دوربین عقب، سیستم چندرسانه ای با صفحه نمایش لمسی و تنظیم الکتریکی برای آینه ها و شیشه، انتخاب بهتری نسبت به تیبا معمولی خواهد بود.