زانو درد ، علل و درمان آن دکتر سیامک مرادی، فوق تخصص درد

استفاده از روشهای درمانی ساده از قبیل کمپرس سرد یا گرم و ورزش درمانی و فیزیوتراپی میتواند سودمند باشد. ما ۵ تا قطب درکشور داریم و کسانی که بومی اون قطب باشن احتمال قبولیشون در رشته فیزیوتراپی نسبت به رتبه برابر یک داوطلب غیربومی بیشتره. این حالت را به مدت دو دقیقه حفظ کنید و بعد به طرف دیگر بچرخید و حرکت را تکرار کنید. پزشک از شما میخواهد که چند روز استراحت کنید اما نباید استراحت کردن بیش از چند روز طول بکشد در غیر این صورت عضلات کمر سفت و دردناک میشوند که در این حالت بهبود شما دشوار خواهد بود. تحریک عصب که از آن تحت عنوان نور و مدلاسیون یا تحریک طناب نخاعی یاد میشود تخصصی ترین روش برای کاهش درد محسوب میشود و برای افرادی که دچار درد شدید پایین کمر هستند و سایر روشهای موجود به بهبود آنها کمک نکرده است بسیار سودمند میباشد. پوکی استخوان ضعیف شدن استخوانها است که میتواند آنها را مستعد شکستگی کند. تمرینات فیزیکی می تواند به کاهش درد زانو، بهبود عملکرد زانو و بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کند. معمولاً درد کمر خفیف است به صورت خود به خود بهبود پیدا میکند اما در برخی موارد درد کمر میتواند پیچیده باشد که به ارزیابی توسط متخصص درد یا پزشک متخصص که در زمینه تشخیص دهد تخصص دارد نیاز خواهد داشت و پزشک به ارزیابی بیمار میپردازد تا بتواند یک برنامه درمانی را برای بهبود شرایط او طراحی کند.

2001 قسمت دوم ماده ژلاتینی به نام دیسک وجود دارد که کمک می کند به لغزندگی و چرخش استخوان های مهره کمری روی یکدیگر است که می تواند عامل حرکت شود. تمرینات ساده میتوانند به بازیابی دامنه حرکتی شما، حفظ قدرت و کاهش سفتی کمک کنند. متخصص همچنین برای بررسی مواردی مانند رفلاکس، قدرت عضلانی، توانایی راهرفتن و توانایی حس لامسه یک معاینه عصبی انجام میدهد. در این حالت شخص حس می کند که پای او می سوزد و یا هزاران سوزن در اندام تحتانی وی فرو می رود. پزشک فوق تخصص درد سعی بر این دارد که بیمار به روشهای غیر جراحی درمان زانو درد را تجربه کند. عصب از نخاع خارج می شود و این اعصاب وظیفه انتقال اطلاعات از مغز به سایر اندام های بدن برعهده دارد. از کنار نخاع در این کانال نخاعی، اعصاب سیاتیک و سایر اعصاب پا، مچ پا، ساق پا، زانو و ران خارج میشوند. درد سیاتیک به دردی گفته می شود که از لگن شروع شده و به پشت باسن و سپس پشت ران و پشت ساق پاها انتشار پیدا می کند. درصورتیکه هیچیک از داروهای تسکیندهنده درد برای کمر درد شما مناسب نباشند و درد به ساق پا برسد، پزشک از یک داروی ضدالتهابی قوی به نام کورتیزون استفاده میکند.

در اکثر موارد درد شدید کمر میتواند به صورت خفیف رخ بدهد و به کمک روشهای درمانی ساده برطرف گردد. در مواردی که شما دچار درد عضله هستید تزریق بوتاکس به درون عضله و عصب انجام میشود و معمولاً فرایند تزریق به زیر سطح پوست نقاط دردناک بدن صورت میگیرد و میتواند باعث کاهش درد شود که تا چند ماه نیز اثر آن باقی خواهد ماند. از دست دادن قدرت استخوانها در اثر پوکی استخوان میتواند منجر به شکستگی شود و در عین حال، کشش عضلانی و بدنی کاهش یابد. اسپوندیلولیز به شکستگی استرسی در یکی از مهرههای ستون فقرات اشاره دارد. گاهی اوقات که یک دلیل جدیدی مبنی بر بروز درد کمر وجود دارد از عفونت یا شکستگی ستون فقرات حال بیمار خوب نخواهد بود. معمولاً در یک برنامهی خوب سه نوع ورزش گنجاده میشود: فعالیتهای ایروبیک (هوازی)، تمرینات قدرتی و ورزشهای انعطافی. در ابتدا به آناتومی ستون فقرات کمری نگاه اجمالی می نماییم، ستون فقرات کمری اصولا از سه بخش مهم تشکیل شده است. ​!

تشکیل مایع سینوویال (مایع روانکننده مفصل) در پشت زانو باعث تورم در این ناحیه میشود. بخش اول استخوان های مهره کمری اند که از ساختمان استخوانی تشکیل شده اند و جسم سختی هستند که وظیفه آن ها محافظت از ستون فقرات کمری می باشد. علائم دیگر مرتبط با بیماری ها مثل ضایعات پوستی اغلب مشخص هستند و در تشخیص این بیماری ها به این علائم نیز توجه می شود. علائم درد مزمن زانو برای هر فرد متفاوت بوده و علت درد زانو اغلب بر نوع درد تأثیرگذار است. بهترین روش برای درمان درد مزمن پایین کمر استفاده از روشهای ترکیبی است و شما میتوانید از مزایای درمان و خدمات فیزیکی و روانشناختی بهره مند شوید. این نوع جراحی شامل جراحی لامینکتومی، جراحی لامینوتومی، دیسککتومی و فیوژن ستون فقرات درمان زانو پرانتزی است. علائم این سندرم شامل درد مبهم در پایین کمر یا بالای باسن و همچنین بی حسی باسن، ناحیه تناسلی و رانها می باشد. این ممکن است شامل بررسی حساسیت در نقاط خاص، اندازهگیری قدرت عضلات و بررسی حرکتهای مختلف باشد. برای کمر درد شدید که بعد از یک دوره 6 تا 12 هفتهای از درمان با روشهای غیر جراحی بهتر نمیشود، ممکن است جراحی در نظر گرفته شود.