راهنمای انواع روغن موتور خودرو (9)

فهرست مطالب

البته در طراحی کابین شرایط متفاوت است. این افزودنیها در محصولات تولیدی شرکتهای مختلف میتواند متفاوت و کم و زیاد باشند. فراموش نکنیم در زمان کارشناسی خودرو، حتی میتوان کیفیت روغن مورد استفاده در پیشرانه را نیز فهمید. این روغنهای مصرفشده بعد از تصفیهشدن، برای ساخت روغن موتور با کیفیت پایینتر و دیگر روانکارها مورد استفاده قرار میگیرد. بسیاری از رانندگان تعویض به موقع دنده را یکی از لذتبخشترین قسمتهای رانندگی دانسته و آن را از مزایای گیربکسهای دستی میدانند. بلکه از ترکیب هیدروکربنها و مواد شیمیایی تهیه و به آن افزودنیهایی اضافه میشود تا عملکرد بهتری داشته باشد. تعویض روغن هم از طریق باز کردن پیچ کارتر موتور انجام میشود و هم از طریق ساکشن کردن و هرکدام از این روشها، مزایا و معایب خود را دارد. ضرورت وجود سیستمی چون کلاچ ، برای قطع و وصل کردن ارتباط در مبحث کلاچ به صورت کامل توضیح داده شد ، اما اکنون می خواهیم بررسی کنیم که آیا کلاچ به تنهایی برای به حرکت درآوردن خودرو کافیست یا نه؟ خالی کردن روغن از پیچ کارتر، باعث خروج بیشتر آلودگی و لجنهای موتور میشود، اما میتواند در درازمدت باعث نشتی روغن از پیچ تخلیه نیز شود. !


خودرو دنا پلاس

مقایسه تصویری بامو X7 و مرسدس بنز GLS کلاس - موتوتل 1- استفاده زیاد از ترمزها ، باعث فرسایش بیش از اندازه و زودهنگام لنت های ترمز می شود. در این سیستم gearbox برای تغییر دنده راننده باید به اندازه دور موتور دقت کرده، هرگاه دور موتور افزایش یافت با استفاده از پدال کلاج و دسته دنده، دنده ماشین را تعویض دهد. روغن موتور باید از خوردگی و زنگزدگی قطعات داخلی نیز جلوگیری از مالیات نقل و انتقال خودرو چه می‌دانید؟ – آکادمی مالی مسعود کند. پیش از این در پدال علائم خرابی گیربکس CVT را منتشر کرده ایم و مطالعه آن را توصیه می کنیم. گیربکس منوتیک یا نیمه اتومات یکی دیگر از انواع گیربکس خودرو است و بدین صورت عمل میکند که تعویض دنده برای راننده بسیار کارآمدتر از نوع دستی است و به صورت اتومات انجام میشود اما راننده به صورت دلخواه میتواند دندهها را زیاد یا کم کند که با استفاده از پدال شیفتر تعویض دنده انجام میشود که در انواع مختلفی دسته بندی میشود. اگر پدال ترمز خودرو نسبت به قبل سفت شده است و برای ترمز گرفتن باید فشار بیشتری به پدال وارد کنید، احتمال کم شدن روغن ترمز به دلایلی ازجمله نشتی، فرسودگی لنت و خرابی محفظه روغن در اثر گرما وجود دارد.


روغن موتور خودرو همچنین کیفیت روغن که با استاندارد نشان داده میشود، باید مطابق با توصیه و سفارش شرکت سازنده خودرو باشد. اگر برای پیشرانه، روغن از نوع مینرال یا سنتتیک یا نیمه سنتتیک سفارش داده شده است، حتما همان نوع مخصوص را تهیه کنیم. چرا که گرمای دریافتی از موتور را با هوایی که به زیر موتور و کارتر برخورد میکند، مبادله میکند. سدان جدید سایپا برای اولین بار رسماً در تیرماه سال ۱۳۹۷ با نام رهام معرفی شد و بعداً به شاهین تغییر نام داد. در رانندگی با دنده اتومات زحمت تنظیم سرعت خودرو با دور موتور دیگر بردوش راننده نیست و دردسرهای تغییر دنده و کلاچ گرفتن حذف میشود. حذف دود: این افزودنی میتواند تا حدودی، دودی را که به علت روغنسوزی، ضعیفی رینگها و خرابی واشر ساق سوپاپ است، کاهش دهد. اما کاهش میزان آن، مشکلاتی را در پیش دارد که برای خودروهای امروزی با پیچیدگیهای بالا، خطرساز است.


از آنجا که بازه قیمتی این دو خودروی داخلی تقریبا در یک رنج قرار میگیرد، ممکن است این سوال برای مشتریان پیش بیاید که شاهین بخریم یا دنا پلاس توربو؟ از نوع که نقطه جوش بالاتری دارد، برای ماشین مسابقات،نظامی و رانندگی در جادههای گرم استفاده میشود. روغن موتور مناسب برای خودرو باید با گرانروی توصیهشده از سوی خودروساز، مطابقت داشته باشد. بر طبق دستورالعمل این نوع روغن، باید بعد از اضافهکردن به موتور و کارکرد پیشرانه در حدود ۵ تا ۱۵ دقیقه در حالت درجا، کل روغن را تخلیه کرد. در نمونه ای که شهریور ماه رونمایی شد همان صفحه کیلومتر اولیه برروی خودرو نصب شده بود و خبری از نمونه دیجیتالی نبود. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۱۷۰ کیلومتر برساعت اعلام شده است. اما چرا در سراشیبی ، استفاده از دنده های سنگین تر باعث کنترل سرعت می شود؟ مسولیت مهم گیربکس خودرو، نظم دهی سرعت و گشتاور مورد نیاز برای شرایط گوناگون رانندگی است.جعبه دنده خودرو دستی: در ماشین های قدیمی بیشتر از گیربکس های دستی سود برده می شد و تغییر دنده تماماً بر عهده راننده ماشین بود. ضمن اینکه وقتی قرار است نوع روغن از نظر مینرال، نیمه سنتتیک یا تمام سنتیتک تغییر کند، از روغن فلاش استفاده میشود تا باقیمانده روغن قبلی به طور کامل از موتور تخلیه شود.