حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به اموال متروکه رسید


اقتصاد 24– گمرک ایران در سوم خردادماه امسال بخشنامه ای مبنی بر تغییر مبنای محاسبه ارز گمرکی کالاهای وارداتی مبنی بر اجرای تبصره 7 قانون بودجه 1401 صادر کرد و عملا ارز 4200 تومانی از محاسبات و نرخ خارج شد. سیستم تجارت الکترونیک (ETS) موجود است.

این در حالی است که طی روزهای اخیر گمرک ایران در خبرنامه اجرایی گمرک با استناد به بند 4 خبرنامه ابلاغی، اظهارات متروکه را نیز مورد توجه قرار داده و اعلام کرده است که باید محاسبات مربوط به این اظهارات بر اساس نرخ ETS باشد. .

در بند 4 به مابه التفاوت فیش های دریافتی بابت ترخیص های ابتدای سال اشاره شده و اعلام شده است که سامانه تجارت الکترونیک و تغییرات عوارض ورودی طبق ماده (135) قانون امور گمرکی برای بررسی و صدور رسید کسر دریافت شده است.”


بیشتر بخوانید: تاثیر قوی حذف ارز ترجیحی بر تورم خرداد


بر اساس این بند، اداره واردات گمرک ایران تاکید کرده است که در رابطه با صورت‌های متروکه تهیه‌شده از اوایل سال 1401 و ارسال به موسسه اموال، محاسبه حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده و سایر عوارض مربوط، بر اساس نرخ ETS و ارز مبادله‌ای است. تغییراتی در هزینه ورودی ایجاد کنید.

گمرک موظف به اصلاح اظهارنامه های متروکه ای است که قبلاً با نرخ 4200 و بر اساس حق ورودی قبلی تنظیم می شد، اما تشریفات اظهارنامه های متروکه کامل نشده است.

با این تغییر نرخ ارز و رشد حداقل پنج برابری آن از 4200 به بیش از 25 هزار تومان، هزینه های مربوط به کالاهای متروکه نیز افزایش یافته و ممکن است قیمت حراج آنها را افزایش دهد.

بنا به گزارش اخیر موسسه اموال تملیکی، فروش مزایده های الکترونیکی موسسه اموال تملیکی امسال برای اردیبهشت 219 و خرداد 315 میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 200 درصد افزایش داشته است.

اگرچه تعداد دقیق اظهارات باقی مانده فاش نشده است، این گزارش خاطرنشان می کند که کالاهای رها شده 81 درصد کاهش یافته است. به طوری که هیچ گونه کالای سالانه قبل از 1400 در این خصوص در انبارهای املاک موجود نمی باشد.

منبع: ايسنا