رژیم غذایی کتوژنیک استراتژی‌ها برای تازه‌آموزان

رژیم کتوژنیک خوب یا بد براساس نتایج مطالعات، رژیم غذایی لوکرب سبب کاهش وزن خواهد شد. رژیم کِتوژنیک یک رژیم غذایی با کربوهیدرات کم و چربی بالاست که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. بنابراین میتوان اینگونه نتیجه گرفت که رژیم غذاییِ کتوژنیک، رژیم خوبی است به طوریکه حداقل کربوهیدرات را دارد و یک مقدار محتوای پروتئین و چربیِ آن بالاست، که اگر زیر نظر همکارانِ تغذیه باشد، قطعاً کاهش وزن میدهد و اثرات مفید در کار دیومتابولیک ( مجموعهای از بیماریها شامل فشارخون بالا، سطح غیرطبیعی فشارخون، بالا بودن میزان انسولین خون و عدم تحمل گلوکز میباشد) و وضعیت قلبی – متابولیک بدن دارد. به همین دلیل رژیم کتوژنیک و درمان دیابت رابطه خوبی با یکدیگر دارند و باعث کاهش سطح قند خون در کنار کاهش وزن سریع می شود.

غالباً به نسبتهایی مانند ۶۰٪ چربی ، ۳۵٪ پروتئین و ۵٪ کربوهیدرات! این یک نوع رژیم کم کربوهیدرات شدید است که برای اولین بار در سال ۱۹۲۱ به دلیل توانایی این نوع رژیم در کاهش یا سرکوب تشنج ایجاد شد. میتیسرجید در سال ۱۹۵۹ ساخته شد و اولین تریپتان، سوماتریپتان، در سال ۱۹۸۸ تولید شد. بنابراین رژیم کتوژنیک ، سطح انسولین را بالا نمی برد و چربی در بدن ذخیره نمی شود بلکه این چربی می سوزد و کتون هایی را تولید می کند که باعث ایجاد یک محرک متابولیکی موثر و مفید در بدن می شود. یک رژیم کتوژنیک استاندارد شامل کربوهیدرات های بسیار کم (حدود ۵ تا ۱۰ درصد از کل کالری دریافتی)، پروتئین متوسط (حدود ۲۰ درصد کل کالری دریافتی) و چربی های بالا (حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از کل کالری دریافتی) است. Th᠎is conte nt h as be​en c re​at​ed  wi​th GSA᠎ Conte nt Generat᠎or DEMO᠎!

همه چربیها کالری زیادی دارند، بنابراین در رژیم کم چرب، میزان کالری دریافتی به شدت کم میشود. با این حال، در سال ۲۰۰۸، یک کارآزمایی بالینی نشان داد که رژیم کتوژنیک می تواند به کودکان مبتلا به صرع مقاوم به درمان, کمک کند تا بدون تشنج زندگی کنند. همه می توانند رژیم کتوژنیک را امتحان کنند. همچنین میتوانید مواد غذایی تازه را در اسرع وقت جلوی در منزل تحویل بگیرید. انواع مختلف مکملها برای افرادی که میخواهند وزن کم کنند وجود دارد که ادعا میشود میتوانند چربیها را بسوزانند، متابولیسم را بالا ببرند یا جلوی اشتها را بگیرند. برخی افراد می توانند این رژیم را در بلندمدت دنبال کنند. رژیم کتوژنیک اغلب برای افرادی که دو داروی اصلی ضد تشنج آنها را نوانسته درمان کند، تجویز میشود، مطالعات نشان میدهد که میزان کاهش تشنج تا ۸۵ درصد پس از این درمان وجود دارد. Data has been created with t he help  of GSA Conte᠎nt Gen᠎erator ​DEMO!

فرایند متابولیکی زمانی اتفاق میافتد که میزان کربوهیدرات به میزان قابل توجهی کاهش یابد و میزان گلوکز (قند) را که منبع اصلی انرژی سلولها به شمار میرود محدود شود. همانطور که میدانید سوخت اصلی بدن، گلوکز یا همان قند است که تمام اندامهای بدن به خصوص مغز برای انجام کارهای خود به آن نیاز دارند. کربوهیدرات ها باید به راحتی هضم شوند تا پس از پایان مسابقه ورزشی، کتوزیس با الگوی غذایی کتوژنیک معمولی حاصل شود. مهم این است که غذای انتخابی شما کربوهیدرات کمی داشته باشد. از آنجایی که کمبودهای تغذیه ای یک عامل خطر در هر برنامه رژیم غذایی کتوژنیک است، مهم است که با یک پزشک، مثلا یک متخصص تغذیه ، کار کنید تا اطمینان حاصل شود که تمام نیازهای تغذیه ای برآورده شده است.

برای دریافت برنامه به متخصص مراجعه کن. به دلیل این محدودیت انعطافپذیر کربوهیدرات، اتکینز اجازه میدهد تا تنوع بیشتری از غذاها مانند میوهها و سبزیجات و حتی برخی از غلات را مصرف کنید. پیروی از رژیم کتوژنیک می تواند دشوار باشد. ورزشکارانی که از رژیم کتو پیروی می کنند ممکن است نسبت به سایرین الکترولیت های بیشتری را از طریق تعریق از دست بدهند. افراد گیاهخوار میتوانند از رژیم اکو اتکینز نیز استفاده کنند. در جواب این سوال که از لواشک در رژیم کتوژنیک میتوانیم استفاده کنیم یا خیر، به نوع لواشک و مقدار آن بستگی دارد، به طوری که کربوهیدرات آن از مقدار مجاز در رژیم کتو فراتر نرود. • آووکادو: میوه روغنی دیگری که میتوانید از آن در رژیم کتوژنیک استفاده کنید آووکادو است که در هر ۱۰۰ گرم از آن تنها حدود ۲ تا ۳ گرم کربوهیدرات دارد و یکی از انتخاب های شما از میوه های مجاز در رژیم کتو میتواند باشد.

در هر ۱۰۰ گرم شاه توت حدودا ۸ گرم کربوهیدرات وجود دارد که آن را جزو میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک قرار داده. در ادامه لیستی از میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک را میبینیم که میتوانید از آنها به مقدار متعادل و در چهارچوب کربوهیدرات مجاز روزانه رژیم کتو ژنیک خودتان استفاده کنید. در مطالعه اخیر در مجله پزشکی ورزشی و تناسب اندام ، محققان دریافتند که شرکت کنندگان در مسابقات دوچرخه سواری و دویدن با شدت بالا ، بعد از چهار روز استفاده از رژیم کتوژنیک عملکرد بدی در مقایسه با کسانی که چهار روز را در یک رژیم پر کربوهیدرات قرار داشتند، ارائه نمودند . به طوری که در هر ۱۰۰ گرم تمشک حدود ۱۰ گرم کربوهیدرات وجود دارد.

هر ۱۰۰ گرم توتفرنگی حدود ۵ تا ۶ گرم کربوهیدرات قابل جذب داشته و از طرفی سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است. • هندوانه: با وجود اینکه شاید به نظر نرسد هنداونه جزو میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک باشد، اما این میوه در هر ۱۰۰ گرم از آن حدود ۷ گرم کربوهیدرات دارد و حجم بیشتر آن آب است. علاوه بر آب، قهوه و چای سبز از دیگر نوشیدنیهای مجاز در رژیم اتکینز میتوان به چای گیاهی (بدون قند و شکر)، آب گازدار، قهوه تلخ و آبمیوههای گازدار طعمدار اشاره کرد. برخی از نمونههای سبزیجات بدون نشاسته و کم کربوهیدرات عبارتند از: زیتون سیاه، کلم بنفش، مارچوبه، کلم بروکسل، کرفس و فلفل قرمز.

رژیم کتوژنیک (یا کیتو)، با چربی بالا و کربوهیدرات پایین میتواند شکل ذخیره سازی انرژی و استفاده از آن را در بدن شما عوض کند و در نتیجه مشکلات دیابت را کاهش دهد. امروزه بسیاری از وب سایتها، وبلاگهای غذایی، اپلیکیشنها و کتابهای آشپزی دستورالعملهای کتو جالب و آسانی به همراه ایدههای غذایی ارائه میدهند که میتوانید برای ساخت منوی سفارشی خود از آنها استفاده کنید. بسیاری از وبسایتها، وبلاگهای غذایی، برنامههای کاربردی و کتابهای آشپزی دارای دستورهای پخت سازگار با رژيم كتوژنيك و ایدههای غذایی هستند که میتوانید برای ساخت منوی غذایی موردنظرتان از آنها استفاده کنید. گل کلم یک محصول خوب جایگزین سیب زمینی های شیرین است زیرا اغلب به عنوان جایگزینی برای سایر غذاهای نشاسته ای نیز استفاده می شود (می توانید آن ها را با روغن زیتون و سیر پوره کنید).

توصیه می شود در حین رژیم کتو از غذاهای کامل مانند سبزیجات غیر نشاسته ای استفاده کنید تا ویتامین ها، مواد معدنی و سایر آنتی اکسیدان های کافی را دریافت کنید. • توتفرنگی: میوه جذاب و خوشمزه ای که در رژیم کتوژنیک میتوانید استفاده کنید. بنابراین مراقب باشید. قبل از امتحان کردن این رژیم، با متخصص تغذیه مشورت کنید. با این حال، مصرف پروتئین و سطوح بالای کتون ممکن است به به حداقل رساندن از دست دادن عضلات کمک کند، به خصوص اگر وزنه بردارید. قدرت سیرکنندگی بالای این صبحانه رژیمی به دلیل داشتن پروتئین و فیبر بالا، از ویژگی های شاخص آن است. هر یک از غذاهای ذکر شده در بالا با شاخص گلیسمی پایین و محتوای بالای پروتئین، چربیهای سالم، ویتامینها و نمکهای معدنی مشخص میشود.

اگر کمکاری تیروئید دارید، قبل از شروع رژیم کتوژنیک با یک متخصص مشورت کنید. اما اگر دچار اضافه وزن هستید و یا دیابت دارید، این رژیم می تواند به شما در بهبود مشکلات متابولیکی کمک کند و شما را سالم تر نگه دارد. بیماری چاقی: اگر شاخص توده بدن بیشتر از 40 باشد و یا اگر بدون داشتن دیابت نوع 2، مقاومت انسولین دارید، رژیم کتو می تواند بسیار مفید و سودمند باشد. این یکی از عوارض خیلی شایع رژیم کتو هست، برای برطرف کردن بوی بد دهان میتونید از آب های طعم دار شده یا آدامس های بدون قند استفاده کنید. با اینکه بیشتر مطالعات بر روی رژیم کتوژنیک استاندارد و رژیم کتو با پروتئین بالا صورت گرفته است، ولی رژیمهای کتوژنیک هدفمند و دورهای روشهای پیشرفتهتری هستند و عمدتا توسط ورزشکاران و بدنسازان مورد استفاده قرار میگیرند.

با کلیک روی اسم غذاها میتونید دستور اون ها رو ببینید. در رژیم كتوز، بدنتون بر روی کتوزها میچرخه، كه تركیباتی هستند كه با تجزیه چربی در غذای شما یا چربی های ذخیره شده در بدن شما ایجاد میشن. همچنین، برای جذابیت و خوشمزگی بیشتر میتوانید دانههای کنجد آسیاب نشده را به اضافه پیازچه سبز به غذای خود اضافه کنید! این نسخه برای افرادی مناسب است که پایبندی به رژیم کتوژنیک برایشان بسیار دشوار است. انتخاب یک رژیم غذایی بهینه مناسب برای افراد مبتلا به دیابت یک فرآیند کاملاً فردی است، زیرا نیازها و ترجیحات منحصر به فرد افراد به طور قابل توجهی متفاوت است. در کودکان و نوجوانان مبتلا به صرعمقاومبهدارو، کاربرد دارد.

کاهش هوس غذایی به دلیل محتوای چربی بالا، کاهش سطح هورمونهایی که اشتها را تحریک میکنند. شاید عجیب باشد اما اصول رژیم کتو به این شکل است که با کاهش مصرف کربوهیدرات ها و افزایش چربی ها، منبع سوخت بدن را از کربوهیدرات ها به چربی ها تغییر می دهد و همین موضوع می تواند باعث کاهش وزن و چربی سوزی شود. این غذاها شامل سبزیجات غیرنشاسته ای هستند (کربوهیدرات موجود در کلم بروکلی بسیار متفاوت از کربوهیدرات موجود در نوشابه کولاست). رژیم تعدیلشدهٔ اتکینز تعداد تشنجها را در ۴۳٪ بیماران، بیش از ۵۰٪ و در ۲۷٪ از مصرفکنندگان بیش از ۹۰٪ کاهش میدهد.

تأثیر این رژیم در کاهش وزن و بهبود سلامتی، در بیش از ۲۰ مطالعهی مختلف اثبات شده است. بعد از ورود به فاز کتوزیس باید مصرف چربی را کنترل کنید تا بدنتان چربی ذخیره شده را به جای چربی مصرفیتان بسوزاند. رژیم کتوژنیک یک درمان پزشکی شناخته شده برای کودکان و برخی بزرگسالان مبتلا به اختلالات تشنجی است که به دو داروی ضد تشنج مختلف پاسخ نداده اند. اینها همان موادی هستند که در طول کتواسیدوز در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ تجمع می یابند. رژیم غذایی کتوژنیک در دهه 1920 به منظور درمان صرع ارائه شد. رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD): این رژیم محتوی مقدار بسیار کمی کربوهیدرات، مقدار متوسطی پروتئین و مقدار زیادی چربی است. بنابر این استفاده از مقدار کم بلوبری در رژیم کتو ژنیک موردی ندارد و میتوانید از آن استفاده کنید.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد 7 دلیل برای گنجاندن آب استخوان در رژیم کتو + دستور العمل لطفا از سایت ما دیدن کنید.